۱۱ مرداد ۱۳۸۹

تناقض قرآن در مورد شیطان



-آیات متشابه در قرآن:

همانا شما ادمیان را بیافریدیم و انگاه که بدین صورت کامل آراستیم فرشتگان را به سجده آدم مامور کردیم جز شیطان که سجده نکرد.  (قران .سوره اعراف.آیه11)
وچون فرشتگان را فرمان دادیم که بر آدم سجده کنند همه سجده کردند الا شیطان که به او تکبر ورزید و از کافران گردید.  (قران .سوره بقره.آیه34)

تناقض قرآن در مورد شیطان

- متضاد آیات در قرآن:

ایرسول یاد آن وقتی را که بفرشتگان فرمان دادیم بر آدم سجده کنند و آنها تمام سجده کردند بجز شیطان که از جنس جن بود. (قران .سوره کهف.آیه50)


تناقضات قران:از دیگر تناقضات قرآن خداوند در چند آیه شیطان را از فرشتگان معرفی می کند و در آیه ای دیگر شیطان را از جنس جن معرفی می کند.

۵ نظر:

  1. شاید لازم به ذکر باشد که از دید معادشناسی اسلامی بهشتهای مختلفی تعریف میشود. برای مثال بهشت برزخی غیر از بهشت اخرویست.

    3. جنة الزاما به معنای بهشت نیست و به معنای باغ نیز هست چنانکه قرآن برخی باغات را «جنة» میخواند:
    وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعاً (کهف: 32)

    پس مجبور نیستیم بگوییم این «جنة» همان بهشت موعود است و طبق برخی روایات بر روی زمین واقع است که البته عهد عتیق نیز همین را میگوید. اگر هم این «جنة» روی زمین نمیبود باز هم با اینکه خدا گفت من در زمین جانشینی قرار میدهم در تناقض نیست زیرا آدم در نهایت در زمین جای گرفت. اینکه شیطان ابتدا در این «جنة» آدم را فریب میدهد نه تنها تناقضی ندارد بلکه میتواند مؤید این باشد که این «جنة» بر روی زمین بود. لازم به ذکر است که اگر این «جنة» بر روی زمین نبودهم میتوان گفت: شیطان ابتدا فکر میکرد خدا آدم را در زمین قرار میدهد پس به گفت بندگانت را در زمین گمراه میکنم ولی وقتی خدا او را به «جنة» فرستاد به آنجا رفت ابتدا ادم را در انجا گمراه کرد. توجه کنید که اینتکه «بندگانت را در زمین گمراه میکنم» سخن خدا نیست که الزاما به ان عمل کند بلکه سخن شیطان است و که هر وقت بخواهد به نفع خود تغییر جهت میدهد.

    مرحله چهارم: شیطان، آدم و همسرش را فریب میدهد و با سوگند دروغ آندو را به خوردن از درخت ممنوعه وامیدارد. پس از اینکه آندو از میوه میخورند ندا میرسد: از بهشت هبوط کنید که برخی با برخی دیگر دشمنید.
    خداوند بدین واسطه آدم و شیطان، هر دو را مورد آزمون قرار داد. در این ماجرا هم شیطان مرتکب خطایی شد که بر انحراف کلیش دلالت داشت و هم اینکه آدم با دشمن خود آشنا شد. چنانکه قرآن با یادآوری این ماجرا مؤمنین را از پیروی آن باز میدارد:

    يَا بَنِي آدَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ (اعراف: 27)

    در واقع این میوه وسیله امتحان بود.

    اما سؤالی که احتمالا در اینجا پدید میاید اینستکه چرا خدا چنین امتحانی را صورت داد تا آدم از بهشت اخراج شود یا چرا خداوند شیطان را از آدم دور نکرد تا نتواند او را گمراه کند؟

    پاسخحذف
  2. اگر قصد شیطان گرفتن جلوی انسان از رسیدن به کمالات است، پس قصد خدا از خلق شیطان همین بوده، پس خدا نیز همین را میخواهد پس خدا نمیخواهد که انسان به کمالات برسد در عینی که خدا میخواهد انسان به کمالات برسد. پس خدا شیطان را آلت رسیدن به کمالات انسان قرار داده است. این تناقض است زیرا صفت رحمانیت خدا را نقض میکند. زیرا رحمان مطلقا هیچ چیز به ضرر بنده ی خود نمیخواهد. پس یا خدا رحمان نیست یا استدلالات شما به درد نمیخورد

    پاسخحذف
  3. خیلی احمقی که این همه وقت گذاشتی که یه حقیقتو بخوای نقد کنی و بگی که روز تاریکه و شب روشن . خدا هدایتت کنه ...

    پاسخحذف
  4. بنده خودم به معجزه بودن قرآن ایمان ندارم و به نظر بنده کپی خردمندانه توراته که با هوش بسیار بالای حضرت محمد ویرایش و گردآوری شده، ولی بعضی دلایلی که بی دینان برای نقد و به چالش کشیدن آن می آورند واقعا بقدری بچه گانه است که انسان گاهی فقط شک میکند آیا قصد تخریب بی پایه است یا تحلیل واقع بینانه؟!
    در متن فوق برای تناقض درقرآن آورده اید:
    2 آیه از قرآن به فرشته بودن شیطان اشاره دارد درحالی که آیه دیگری شیطان را از جنس جن نامید.
    واقعا تعجب است ازشما!
    فرق و شباهت آیه سوم با دو آیه فوق این است که در آیه سوم هم مثل دو آیه قبل به فرشته بودن شیطان اشاره شده است ولی نوع فرشته بودن شیطان نیز بیان شده است. گفته شده است شیطان از جن است. آیا جن بودن دلیل بر این است که جز فرشتگان نباشد؟
    بفرشتگان فرمان دادیم بر آدم سجده کنند و آنها تمام سجده کردند بجز شیطان که از جنس جن بود.
    اگر قرآن میگوید به فرشتگان فرمان دادیم که سجده کنند و اگر شیطان باتحلیل شما فقط جز اجنه باشد و از فرشتگان نباشد دیگر تکلیفی بر اون نیست که سجده کند یا نه، چون این فرمان فقط به فرشتگان داده شده و شامل حال شیطان که جز اجنه است نمی باشد. پس توبیخ او نیز بی دلیل است! در حالی آیه فوق، شیطان با جنسیت اجنه را نیز جز فرشتگان میداند که سجده نکردنش باعث اخراجش شده است. شما هیچ جای قرآن پیدا نمیکنید که بگوید اجنه نمیتوانند جز فرشتگان باشد! چطور نتیجه گرفتید که این یک تناقض است؟
    این آیه دقیقا مثل این است که بگوییم به تمام انسان ها دستور دادیم سجده کنند و آنها تمام سجده کردند بجز اوباما(بطور مثال) که از رگه سیاه پوستان بود. آیا سیاه پوست بودن دلیل بر این است که انسان نباشد؟ هر چند این یک مثال کامل و دقیق هم نیست! توبیخ شیطان وقتی عاقلانه است که به دستوری که به اوداده شده هرچند جنسیتش فرق میکرده عمل نکرده باشد.
    هرچند بنده به هیچ وجه معجزه بودن قرآن را تایید نمیکنم، ولی خواهشا دلایلی بیاورید که از نظر عقلی گاهی خنده دار نباشد.

    پاسخحذف
  5. در ادامه میگویم بهتر است شما اینگونه قرآن و تناقضات آنرا به تحلیل بکشی که بگویی شیطانی برطبق آیات قرآن به دلیل نافرمانی که از بهشت رانده و اخراج شده، چگونه باز به بهشت راه یافته تا انسان و حوا را فریب دهد؟

    پاسخحذف